
Część 1- czyszczenie i konserwacja
Gdy sezon zimowy powoli się kończy, przypominamy sobie o naszych zapomnianych rowerach.
Warto wcześniej przygotować nasze jednoślady do nadchodzącego sezonu rowerowego.
W naszym poradniku przedstawimy podstawowe zabiegi serwisowe, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania roweru i czerpania radości z jazdy!
Rower - przygotowanie do sezonu
Przed zimą z pewnością wielu rowerzystów z grubsza oczyściło swój rower, bo przecież pozostawienie go ubłoconego w często chłodnym garażu, albo jeszcze zimniejszej piwnicy mogłoby spowodować jego rdzewienie. Dlatego, przystępując do czyszczenia ramy i kół, a następnie konserwacji mechanizmów, powinniśmy go dokładnie oczyścić z resztek błota czy też kurzu.
Jak myć rower?
Z pozoru banalne pytanie, jednak odpowiedź nie jest taka jednoznaczna.
Wielu użytkowników używa do tego celu myjek ciśnieniowych. Są dwie szkoły. Jedna mówi, iż z małym ciśnieniem i z daleka nie wyrządzi to krzywdy naszemu jednośladowi. Natomiast najlepiej sprawdza się znakomicie wąż ogrodowy, przy pomocy którego dobrze umyjemy cały rower.
Jeżeli nie mamy możliwości umycia roweru na wolnym powietrzu, możemy go umyć w domu odpowiednio wcześniej zabezpieczając podłogę przed zabrudzeniem. Oczywiście jest dostępna na rynku dedykowana chemia do mycia rowerów. Jednak zwykły płyn do mycia naczyń oraz gąbka również wyczerpuje temat.
Mechanizmy pozostawiamy nie umyte, gdyż wymagają nieco innego działania, dlatego te elementy pozostawiamy do późniejszego czyszczenia.
Zatem rower mamy już oczyszczony z pozostałości zeszłego sezonu i zaczynamy konkretne zabiegi pielęgnacyjne naszych komponentów.
Czyszczenie układu napędowego w rowerze
Przed przystąpieniem do czyszczenia układu napędowego, należy sprawdzić jego funkcjonalność i stopień zużycia, bowiem może się okazać, że niektóre elementy trzeba dla własnego bezpieczeństwa oraz wygody użytkowania — wymienić na nowe. Największym problemem może być łańcuch, który powinno wymieniać się co określoną liczbę kilometrów, przy intensywnym użytkowaniu. Warto również sprawdzić zębatkę oraz kasetę napędową, o którą zaczepiają się oczka łańcucha — prawidłowej wielkości i nieuszkodzone zęby tego elementu, nie spowodują jego spadania czy przeskakiwania po trybach.
Jak sprawdzić stopień zużycia łańcucha?
Do sprawdzenia stanu zużycia systemu napędowego służą przymiary lub mierniki zużycia łańcucha. Dzięki takiemu prostemu pomiarowi, możemy określić czy łańcuch kwalifikuje się do wymiany czy jeszcze mamy na to czas oraz czy kaseta napędowa po wymianie na nowy łańcuch będzie sprawnie go obsługiwać.
Jeżeli jesteśmy zadowoleni ze stanu mechanizmów roweru, możemy przystąpić do ich mycia i konserwacji.
W tej operacji przyda się dedykowana chemia rowerowa.
Więcej na temat profesjonalnych preparatów czyszczących przeczytasz TUTAJ
Co pomoże doczyścić rower?
Jeśli nie posiadasz typowo rowerowej Chemii. Benzyna ekstrakcyjna również rozprawi się z brudem.
Jeśli łańcuch w twoim rowerze nie posiada spinki, dzięki której masz możliwość łatwego jego rozłączenia, musisz operacje czyszczenia przeprowadzić na rowerze. Spokojnie! Da się bez problemu!
Preparat czyszczący nakładasz w małej ilości na łańcuch i kręcąc korbami przerzucasz biegi po kasecie w górę i w dół. Wiele razy. Tak, aby cały nagromadzony brud wydostał się podczas krzyżowania ogniw z ich wnętrza. Brud i nadmiar środka czyszczącego zbierasz za pomocą szmatki.
Możesz również skorzystać z specjalnego przyrządu do czyszczenia łańcucha, który z łatwością rozprawi się z zabrudzonym łańcuchem.
Łańcuch już czysty. Lśni czystością, lecz jest suchy.
Czas na oliwienie.
Ogniwo po ogniwie aplikujesz po kropli na każde z nich. Czekasz aż oliwka spenetruje wnętrze ogniwa i mocno, wielokrotnie wycierasz nadmiar.
Istotą właściwego smarowania łańcucha jest naoliwienie wnętrza ogniw łańcucha, a nie ich zewnętrznej powierzchni.
Dlaczego? Gdyż do nadmiaru oliwki będzie mocno się przyklejał wszelki brud i błoto. Pamiętaj! Łańcuch z zewnątrz ma być suchy. Nasmarowany musi być w środku !
Inne elementy napędu, w tym przerzutki, czyścimy przy pomocy miękkiej szczotki. Niektóre części przerzutek nierzadko trzeba rozkręcić, ponieważ w miejscach pozornie z zewnątrz niedostępnych, może zebrać się sporo brudu.
Wśród preparatów do konserwacji znajdziemy wiele dobrych smarów, płynów oraz olejków i odtłuszczaczy. Tego rodzaju specyfiki dostępne są w sklepach motoryzacyjnych, rowerowych oraz w hurtowniach technicznych. W wielu wypadkach nie musi to być dedykowana chemia rowerowa. Jednak wiele preparatów jak oliwki do łańcucha muszą być przeznaczone typowo pod rower. Nie są to drogie specyfiki i warto się w nie zaopatrzyć. Jak mówi stare przysłowie… Jak dbasz, tak masz!